Samlade boktips
Allmänt om naturvetenskap och experiment inom olika områden
Många olika experiment med bra förklaringar i Russinhissen, samt bra fakta om enkel teknik i Teknikgrytan.
- Persson, Hans (2009). Russinhissen: enkla experiment i fysik och kemi. Järfälla: Hands-on Science Text
- Persson, Hans (2011). Teknikgrytan: enkla undersökningar i teknik. Järfälla: Hands-On Science Text
Experiment och undersökningar utifrån olika områden inom naturvetenskap
- Persson Gode, Karin (2008). Upptäck naturvetenskap i förskolan. Stockholm: Natur & kultur
- Lagerholm, Karin (2009). Naturvetenskapliga experiment för yngre barn. Lund: Studentlitteratur
- Brogren, Lisbeth & Jonasson, Sune (2010). NO-tips och idéer i förskola och förskoleklass: att upptäcka, utforska och förstå naturvetenskap och teknik. Malmö: Epago
- Anderberg, Barbro (2011). Värt ett försök. Lärarens bok. Stockholm: Bonnier utbildning
Böcker om teknik, bygg och konstruktion.
- Bygg & konstruktion i förskolan. Mylesand, Mia (2007). Stockholm: Lärarförbundets förlag
- Teknikdidaktik i förskolan. Bjurulf, Veronica (2013). Stockholm: Norstedt
- Teknik och matematik i förskola och förskoleklass. (2012). Stockholm: Lärarförbundets förlag
Böcker om utomhuspedagogik - att leka och lära ute
- Austli, Linn (2012). Hur med natur: att utforska och inspireras av naturen i förskola och förskoleklass. 1. uppl. Malmö: Gleerup
- Granberg, Ann (2000). Småbarns utevistelse: naturorientering, lek och rörelse. 1. uppl. Stockholm: LiberUtomhuspedagogik i förskola och förskoleklass. (2005). Stockholm: Lärarförbundets förlag
- Utomhuspedagogik i förskola och förskoleklass. (2005). Stockholm: Lärarförbundets förlag
- Naturvetenskap och miljö i förskola och förskoleklass. (2008). Stockholm: Lärarförbundets förlag
- Persson Gode, Karin (2011). Lärande lek i utemiljö: [pedagogiska lekar och övningar]. 1. uppl. Stockholm: Natur & kultur
Didaktiska perspektiv
Här är tips på några böcker med en mer teoretisk och didaktisk infallsvinkel på barn och naturvetenskap. Här finns lite fakta om olika ämnen inom naturvetenskapen och undervisningstips. Här finns bra exempel på utforskande arbetssätt och om att dokumentera, följa och utvärdera lärprocesser. Många intressanta tankar kring att låta barn jobba med egna frågor som de själva ”äger”, att planera egna undersökningar och att lära sig iaktta och observera. Även pedagogens förhållningssätt diskuteras i olika sammanhang, bland annat i att ställa produktiva frågor som utmanar barnen i deras tänkande och inte fokusera på de ”rätta” svaren.
- Elfström, Ingela (2008). Barn och naturvetenskap: upptäcka, utforska, lära. 1. uppl. Stockholm: Liber
- Helldén, Gustav (2010). Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning. 2. [dvs 1.] uppl. Stockholm: Liber
- Elstgeest, Jos & Harlen, Wynne (red.) (1996). Våga språnget!: om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen. 1. uppl. Stockholm: Almqvist & Wiksell